Netkitap
Üyelik Sipariş İzleme Alışveriş Sepetim Favorilerim
Sepetim (0) 
Kitap Kelepir Topluluk
ara
Kitap   Ayrıntı Yayınları   İnceleme Dizisi   Paul Feyerabend   Özgür Bir Toplumda Bilim
 

Özgür Bir Toplumda Bilim  

Paul Feyerabend
ŞİMDİ SATIN AL
Etiket: 19,00 TL
NetKitap Ederi: 18,05 TL
telefondan alışveriş 6915

Yayinevi/DiziYayinevi: Ayrıntı Yayınları
Baskı Tarih: 1999
Sayfa: 299
Indirim: %5

Bu kitaba oy verin: (3 oy)
Yorum Yaz


Bu kitaplar da ilginizi çekebilir

 
Kitap Hakında
 
Yorumlar
 
Yazarla Tanışma
Ürün Ayrıntısı
Yayinevi: Ayrıntı Yayınları
Dizi: İnceleme Dizisi

Baskı Tarih: 1999

Sayfa: 299

İndirim: %5

Boyut: 13cm x 19cm

Hamur: Ciltsiz

Etiket: 19,00 TL

NetKitap Ederi: 18,05 TL


Arka Kapak
Bilim düşmanı! akıl düşmanı! Anarşist!.. Feyerabend, 1975 yılında yayımlanan Yönteme Karşı adlı yapıtıyla bu ve benzeri suçlamalara hedef olurken aynı zamanda geniş bir tartışmayı da başlatıyordu. Elinizdeki Özgür Bir Toplumda Bilim'de ise bir yandan Yönteme Karşı'nın başlatmış olduğu bu tartışmayı tekrar ele alarak daha da geliştirmekte, öte yanan da bilim alanındaki tezlerini toplum alanını da kapsayacak biçimde genişleterek özgür bir toplumda bilimin ve bilim adamının rolünün ne olması gerektiğini tartışmaktadır. Feyerabend'e göre bilim, son iki yüzyıldaki göz kamaştırıcı başarılarına rağmen ne hakikatin tılsımlı anahtarıdır ne tümüyle akılsaldır ne evrensel yöntem ve usüllere bağlıdır ne kusursuzdur ne de her zaman insanın yanındadır. Bilim başarısını aklın sınırlarını aşmasına, bilim felsefecilerinin evrensel oduğunu iddia ettikleri yöntemlere, kurallara ve usllere uymamasına, 'bilimsel akılsallık' ya da 'bilimsel yöntem' denen canavarlardan uzak durmasına, kısacası yaratıcı ve kültürel çoğulluktan yana oluşuna borçludur. Toplumdaki diğer geleneklerden (ideolojilerden) hiçbir ayrıcalığı olmaması gereken 'Batı bilimi', dünyanının her yerinde rakipsiz bir egemenlik kurmuştur. ama bunun nedeni akılsal oluşu ya da içsel üstünlüğü değil; devletle bütünleşerek bütün diğer kültürleri, değerleri, yöntemleri, usulleri, 'akıldışı', 'bilimdışı' ilan ederek yok etmiş olmasıdır. Rakipsiz bırakan zafer her zaman yozlaştırıcıdır. Bilimin hakikat konusundaki tekelci konumunu (tıpkı bir zamanların din adamları gibi) 'geçim kapısı' haline getirmiş 'aydınlar'da toplumun yapısını belirleyen, neyin doğru olup olmadığı konusunda fetva veren, herkese ne yapması gerektiğini söyleyen, hakkında hüküm verdikleri halkın denetimi dışında kalmayı başaran ayrıcalıklı bir ideolojinin savunucuları haline dönüşmüşlerdir. Bu tekel, Batı toplumlarnda hem bilimin kendisi hem de demokrasi için bir tehdittir. Eğer özgür bir toplum arzulanıyorsa bilim adamlarının çalışmaları halkın denetimine açılmalı, devletle bilim de birbirlerinden ayrılmalıdır. Feyerabend'in bu yapıtını okurken yalnızca 'bilimin kusursuzluğu' konusundaki önyargılarınıza indirilen yetkin ve güçlü darbelere tanık olmakla kalmayacaksınız; Tanzimat'tan bu yana pozitivist bilimci bağnazlıkla dinsel bağnazlık arasındaki çatışmanın içine sıkışıp kalmış Türkiye'de, bu soruna, yok edicilikten ve kopyacılıktan uzak; çoğulcu, özgürlükçü ve özgün çözümler bulma yönündeki arayışlara katkıda bulunabilecek sayısız kışkırtıcı argümanla da karşılaşacaksınız. (Arka Kapak)